maandag 19 december 2011

Tea is hot, lets begin

Tea is hot en van mijn favoriete, of eigenlijk mag je wel favoriete zeggen, is thee. Ik kan zeker de hele dag thee drinken en eerlijk gezegd maakt het mij ook niet uit welk seizoen het is. Ik hou van thee..

Het leek mij leuk om hier iets mee te gaan doen. Terwijl ik dit schrijf borrelen de idee├źn op, maar laat ik beginnen bij het begin..
Thee is zoals ze zeggen het populairste drankje van de wereld. Thee is ontstaan rond 2700 v. Chr. ergens in China, er zou een heel mooi verhaal zijn over een kiezer die daar per toeval achter kwam. Maar veel en heel veel later door de V.O.C. rond 1600 werd thee pas in Nederland gebracht en was dit vooral voor de rijken, er wordt gezegd dat 1 Kilo thee ongeveer € 300,- kosten rond de middel eeuwen.  
De theeplant groeit in een warme, vochtige en hoge omgeving, voornamelijk uit het oosten (China en India) dus.. Grappig vind ik dat de uiteindelijke kwaliteit wordt voor het grootste deel bepaald door, hoe het geplukt is, en getransporteerd is. Wat eigenlijk heel logisch klinkt, maar toch ook vreemd. Theebladeren worden gedroogd en zitten gebroken in een zakje toch?

 Maar wat ga ik er mee doen, dat hou ik nog heel even voor me maar heel snel zul je het vanzelf tegen komen..